Sergej Prokofjew

Romeo and Juliet op. 64 (Excerpts)

Violin Concerto Nr. 2 g-minor op. 63

Richard Strauss

Also sprach Zarathustra op. 30

Alexander Liebreich
Conductor
Brno Philharmonic
Lisa Batiashvili
violin

This evening convinces with an exciting programme with works by Strauss and Prokofiev performed by the Brno Philharmonic Orchestra under the baton of Alexander Liebreich. The internationally celebrated violin virtuoso Lisa Batiashvili interprets Sergei Prokofiev's 2nd Violin Concerto. Prokofiev lived and worked in 1922 and 1923 in the municipality of Ettal and had a special relationship with this place. You can also hear excerpts from one of his most popular works, the ballet "Romeo and Juliet". To this composition the Brno Philharmonic Orchestra related in a special way: This orchestra performed the world premiere of this piece in December 1938 at the Mahen Theatre in Brno. In the second part of the evening, the tone poem "Also sprach Zarathustra", one of the most fascinating works by Richard Strauss, will be performed.

In case of bad weather open air concerts will be transferred from the inner courtyard of the Ettal Abbey to the Alpspitzhalle at the Olympic Ice Sports Centre, Am Eisstadion 1, 82467 Garmisch-Partenkirchen. Hotline for weather information on the day of the event: +49.(0)8821.910 5 999

Bus transfer GAP - Ettal - GAP und München - Ettal - München can be booked additionally.


Alexander_Liebreich © Bartek_Barczyk
Alexander_Liebreich © Bartek_Barczyk

Alexander Liebreichstudierte an der Hochschule für Musik und Theater in München und am Salzburger Mozarteum bei Michael Gielen und Nikolaus Harnoncourt. Darüber hinaus erhielt er entscheidende künstlerische Impulse von seinem Mentor Claudio Abbado.
1996 wurde an Alexander Liebreich von einer Jury um Sir Edward Downes und Péter Eötvös der Kirill Kondraschin-Preis verliehen; anschließend wurde er als Assistent von Edo de Waart an das Niederländische Radio Filharmonisch Orkest berufen. Sein Debüt mit Anton Bruckners „5. Sinfonie“ im Concertgebouw Amsterdam machte international Schlagzeilen. In der Folge war er zu Gast bei zahlreichen renommierten Orchestern wie dem Royal Concertgebouw Orchestra, dem BBC Symphony Orchestra, Auckland Philharmonia, Münchner Philharmonikern und dem Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. Zuletzt dirigierte er u.a. das Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, die NDR Radiophilharmonie, das RSO Stuttgart, die Dresdner Philharmoniker, das Osaka Philharmonic Orchestra, das Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, das NHK Symphony Orchestra in Tokio und das Frankfurter Opern- und Museumsorchester.

Nach Debüts mit Bruckners „3. Sinfonie“ an der Alten Oper Frankfurt, mit Beethoven im Wiener Musikverein, Schuberts „Die Unvollendeter“ an der Cité de la musique und einem Sibelius-Dusapin-Programm mit dem Tokyo Philharmonic Orchestra in der Suntory Hall führten ihn Gastspiele der vergangenen Saison u.a. nach Prag, Mailand, Turin, Barcelona, Straßbourg, Tokio und São Paolo. Weitere Debüts werden Alexander Liebreich in der Saison 2016/17 u.a. zum Tonhalle-Orchester Zürich, dem Kyoto Symphony Orchestra, dem Brno Philharmonic Orchestra, der Staatsoper Stuttgart und dem Valencia Symphony Orchestra führen.
Seit 2012 ist Liebreich Künstlerischer Leiter und Chefdirigent des Nationalen Symphonieorchesters des Polnischen Rundfunks (NOSPR) mit Sitz in Katowice. Mit dem Chor des Bayerischen Rundfunks, dem Pianisten Krystian Zimerman und dem NOSPR eröffnete Alexander Liebreich im Oktober 2014 die neue Philharmonie in Katowice – ein Großereignis, zumal der Star-Akustiker Yasuhisa Toyota für das akustische Design verantwortlich zeichnete.
Die Zusammenarbeit mit dem NOSPR wird beim Label Accentus Music mit Repertoire von Lutosławski und Szymanowski dokumentiert. 2015 erschien die Debüt-CD mit dem herausragenden Werk von Lutosławski, dem „Konzert für Orchester“, gefolgt von der 2. CD im Januar 2016. Im Oktober 2016 erschien die dritte Aufnahme u.a. mit Lutosławskis „4. Sinfonie“ und dem „Cellokonzert“ (Solist: Gautier Capuçon).
In den Jahren 2006 bis 2016 war Alexander Liebreich Künstlerischer Leiter und Chefdirigent des Münchener Kammerorchesters. Inzwischen wird das innovative, für seine avancierte Programmatik ebenso wie für seine außergewöhnlichen Klangkultur mehrfach dekorierte Ensemble nicht nur in München gefeiert, sondern auch bei zahllosen Gastspielen in europäischen Musikmetropolen, in Konzerten bei internationalen Festivals und Tourneen in Europa und Asien. Seither sind bei ECM, Sony Classical, DG und NEOS eine Reihe von Aufnahmen entstanden.
Nach der erfolgreichen Zusammenarbeit mit Hans Neuenfels für Schoecks „Penthesileia“ dirigierte Alexander Liebreich in der Saison 2013/14 erneut an der Oper in Frankfurt die Neuproduktion von Enescus „Oedipe“ (Regie: Hans Neuenfels). 2016 dirigierte er Richard Wagners „Parsifal“ mit Michael Weinius und Yvonne Neaf sowie als Saison-Finale Mozarts „Don Giovanni“; u.a. mit Juliane Banse und ECHO Klassik – Preisträger Andrè Schuen in der Titelrolle. In 2017 wird er zum Beethovenfest in Warschau Igor Strawinskys „The Rake‘s Progress“ leiten.
Zwischen 2011 und 2014 fungierte Alexander Liebreich zudem als Leiter des Tongyeong International Music Festival (TIMF) in Südkorea. Seit Mai 2015 ist er Künstlerischer Direktor des Internationalen Musik-Festivals „Katowice Kultura Natura“, bei dem bereits András Schiff, Miklós Perényi, Grigory Sokolov, der RIAS Kammerchor, Cuarteto Casals und das Mahler Chamber Orchestra zu Gast waren; Michael Nagy, Piotr Anderszewski, das Budapest Festival Orchestra und viele andere werden 2017 erwartet. Ab 2018 ist Alexander Liebreich Künstlerischer Leiters des Richard-Strauss-Festivals in Garmisch-Partenkirchen.
Der Film „Pyongyang Crescendo“, 2005 auf DVD erschienen, dokumentiert seine Arbeit im Rahmen einer Gastprofessur im nordkoreanischen Pyongyang. Im Januar 2015 hat das Bayerische Fernsehen die Dokumentation „Alexander Liebreich und seine Klangwelten“ ausgestrahlt.
Im Dezember 2008 wurde Alexander Liebreich in die Mitgliederversammlung des Goethe-Instituts berufen, die sich als Planungsgremium aus bedeutenden Persönlichkeiten des kulturellen und sozialen Lebens der Bundesrepublik Deutschland zusammensetzt. 2015 wurde ihm eine Gastprofessur Dirigieren an der Hochschule für Musik und Theater München verliehen. Im Herbst 2016 wurde Alexander Liebreich mit dem Sonderpreis des Kulturpreises Bayern geehrt.


Filharmonie Brno © Filharmonie Brno, 2018
Filharmonie Brno © Filharmonie Brno, 2018

Brno PhilharmonicThe roots of the Brno Philharmonic go back to the 1870s, when the young Leoš Janáček endeavoured to establish a Czech symphony orchestra in Brno. The works of the famous twentieth-century composer constitute the core of the orchestra’s repertory, and to this day the Brno Philharmonic continues to be considered the authentic performer of his oeuvre. The present orchestra was created in 1956 by merging the Brnobased Radio and Regional orchestras, and since then has been among the leading Czech orchestras in terms of both size and importance. On its tours abroad, it has performed about a thousand concerts throughout Europe, the United States of America, Latin America, and both the Middle and Far East. The Philharmonic is a regular guest at festivals in the Czech Republic and abroad, frequently joining forces for these appearances with the excellent Czech Philharmonic Choir Brno. The orchestra regularly records for the Czech Radio, Czech Television and a number of music labels (Supraphon, Sony Music, IMG Records, BMG, Channel 4), and is also receiving a growing number of commissions from global clientele through the agency Czech Orchestra Recordings.

Throughout its history, the orchestra has had a number of Czech and international conductors, including Břetislav Bakala, František Jílek, Petr Altrichter, Jiří Bělohlávek, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Charles Munch, Kurt Masur, Sir Charles Mackerras, Yehudi Menuhin and Aleksandar Marković. The orchestra offers about hundred concerts a year in 12 subscription series, collaborating with specialised ensembles for its non-orchestral series. The face of each season is the resident artist (previously Olga Kern, Vadim Gluzman, Radek Baborák, Fazil Say, Benjamin Yusupov and Alina Pogostkina), with British cellist Matthew Barley serving the role in the 61st season. Since 2000 the Philharmonic has been organising the open-air summer festival at the Špilberk castle in Brno, and in 2012 has become the organiser of the renowned traditional festivals Moravian Autumn, Easter Festival of Sacred Music and Exposition of New Music. The orchestra sponsors the internationally lauded children’s choir Kantiléna, has been involved since 2010 in the popular educational project Mozart’s Children, and in 2014 founded the Brno Philharmonic Academy.
Today Brno Philharmonic is not only a strong player in the field of symphonic music at home and abroad, but also the primary organiser of the musical season in the second largest Czech city, an active instigator of festivals and a creative leader in orchestral programming. Its home is the beautiful building of Besední dům, the Brno counterpart to Vienna’s Musikverein, built in 1873 according to a design by Theophil Hansen, though the orchestra is now looking forward to its new modern concert hall.


LisaBatiashvili © Sammy Hart
LisaBatiashvili © Sammy Hart

Lisa BatiashviliLisa Batiashvili, Musical America’s 2015 Instrumentalist of the Year, is this season’s Artist-in-Residence with the Accademia Nazionale di Santa Cecilia (Rome). Praised by audiences and fellow musicians for her virtuosity and “profound sensitivity” (Financial Times), the Georgian-born violinist, who has lived in Germany for over 25 years, has developed long-standing relationships with some of the world’s leading orchestras, including the New York Philharmonic, Staatskapelle Berlin, Berliner Philharmoniker, Tonhalle-Orchester Zürich, Chamber Orchestra of Europe, and London Symphony Orchestra.
In the 2017/18 season Lisa will perform the UK premiere of Anders Hillborg’s Violin Concerto No.2 with the BBC Symphony Orchestra (Sarkari Oramo); the concerto was written for and premiered by Lisa in 2016/17 with the Royal Stockholm Philharmonic Órchestra and Sakari Oramo. As part of her residency with Accademia Nazionale di Santa Cecilia, she will perform concertos by Tchaikovsky (Antonio Pappano), and Prokofiev (Manfred Honeck), as well as Bach’s Concerto for Violin and Oboe (Francois Leleux). Later in the season, Lisa will debut with the Orpheus Chamber Orchestra in Carnegie Hall, and tour Europe with the Gustav Mahler Jugend Orchester (Vladimir Jurowski and Lorenzo Viotti), the Chamber Orchestra of Europe (Antonio Pappano), and Dresden Staatskapelle (Alan Gilbert). Other performance highlights include the Orchestre Philharmonique de Radio France (Mirga Gražinytė-Tyla), Munich Philharmonic (Alan Gilbert), and Sydney Symphony (Dima Slobodeniouk).

Last season Lisa was Artist-in-Residence with the Royal Concertgebouw Orchestra as well as Portrait Artist of the Bamberger Symphoniker. She had first-time collaborations with Gustavo Dudamel and Michael Tilson Thomas, as well performances with Christian Thielemann, Andrés Orozco-Estrada and Sir Simon Rattle all of whom she collaborates with regularly.
Recording exclusively for Deutsche Grammophon, Lisa’s latest album, a recording of the Tchaikovsky and Sibelius violin concertos with Daniel Barenboim and Staatskapelle Berlin, received international critical acclaim. Earlier recordings include the Brahms Violin Concerto with Staatskapelle Dresden (Christian Thielemann), and Shostakovich’s Violin Concerto No.1 with Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Esa-Pekka Salonen). She has also recorded the Beethoven, Sibelius and Lindberg concertos for Sony. In 2016, EuroArts released a DVD of Lisa’s live Waldbühner performance of Bartok Violin Concerto 1 with Berliner Philharmoniker (Yannick Nezet-Seguin).
A student of Ana Chumachenco and Mark Lubotsky, Lisa gained international recognition at age 16 as the youngest-ever competitor in the Sibelius Competition. She has been awarded two ECHO Klassik awards, the MIDEM Classical Award, the Choc de l’année, the Accademia Musicale Chigiana International Prize, the Schleswig-Holstein Music Festival’s Leonard Bernstein Award and the Beethoven-Ring.
Lisa lives in Munich and plays a Joseph Guarneri “del Gesu” from 1739, generously loaned by a private collector.