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Richard Strauss

Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28

Orchesterlieder

Antonín Dvořák

Symphony No. 8 G major op. 88

Alexander Liebreich
Conductor
Asmik Grigorian
soprano
Prague Radio Symphony Orchestra
Orchester
Orchester

In 2019 the Richard Strauss Festival welcomes the renowned Radio Symphony Orchestra Prague as "Orchestra in Residence" of the Open Air Concerts in the Ettal Abbey. At the concert on the 28th of June it will not only perform compositions by Richard Strauss under the baton of its artistic director Alexander Liebreich, but also a great work by Antonín Dvořák, one of the most important Czech composers.
With the famous tone poems Richard Strauss created immortal masterpieces and testimonies of his great art. In "Till Eulenspiegels lustige Streiche" ("Till Eulenspiegel's merry pranks") he set a musical monument to the cheerful and chaotic rogue Till Eulenspiegel. Alexander Liebreich succeeded in creating a true sensation at the following programme item: Since the Lithuanian soprano Asmik Grigorian with her fascinating interpretation of Strauss' Salome became a world star overnight at the Salzburg Festival 2018, her Name is found almost anywhere all over the world. Now she is making her festival debut with orchestral songs by Richard Strauss.
Antonín Dvořák composed his 8th Symphony in the countryside and, between visits to the pub and walks, created a great poetic work with exceptionally beautiful melodies, full of harmonic refinement and ingenuity, as if made for a midsummer night's dream.

In bad weather we move the concerts from the inner courtyard of the Ettal Abbey to the Alpspitzhalle, Olympic Ice Sports Centre, Am Eisstadion 1, 82467 Garmisch-Partenkirchen. Weather information on the day of the event: +49 . (0)8821 . 910 5 999

Bus transfer GAP - Ettal - GAP and Munich - Ettal - Munich can be booked separately.

We kindly ask for your understanding that it is not allowed to bring your own drinks and to consume them at the open air concerts - food is allowed.


Alexander Liebreich © Bartek Barczyk
Alexander Liebreich © Bartek Barczyk

Alexander Liebreichstudierte an der Hochschule für Musik und Theater in München und am Salzburger Mozarteum bei Michael Gielen und Nikolaus Harnoncourt. Darüber hinaus erhielt er entscheidende künstlerische Impulse von seinem Mentor Claudio Abbado.
1996 wurde an Alexander Liebreich von einer Jury um Sir Edward Downes und Péter Eötvös der Kirill Kondraschin-Preis verliehen; anschließend wurde er als Assistent von Edo de Waart an das Niederländische Radio Filharmonisch Orkest berufen. Sein Debüt mit Anton Bruckners „5. Sinfonie“ im Concertgebouw Amsterdam machte international Schlagzeilen. In der Folge war er zu Gast bei zahlreichen renommierten Orchestern wie dem Royal Concertgebouw Orchestra, dem BBC Symphony Orchestra, Auckland Philharmonia, Münchner Philharmonikern und dem Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. Zuletzt dirigierte er u.a. das Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, die NDR Radiophilharmonie, das RSO Stuttgart, die Dresdner Philharmoniker, das Osaka Philharmonic Orchestra, das Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, das NHK Symphony Orchestra in Tokio und das Frankfurter Opern- und Museumsorchester.

Nach Debüts mit Bruckners „3. Sinfonie“ an der Alten Oper Frankfurt, mit Beethoven im Wiener Musikverein, Schuberts „Die Unvollendeter“ an der Cité de la musique und einem Sibelius-Dusapin-Programm mit dem Tokyo Philharmonic Orchestra in der Suntory Hall führten ihn Gastspiele der vergangenen Saison u.a. nach Prag, Mailand, Turin, Barcelona, Straßbourg, Tokio und São Paolo. Weitere Debüts werden Alexander Liebreich in der Saison 2016/17 u.a. zum Tonhalle-Orchester Zürich, dem Kyoto Symphony Orchestra, dem Brno Philharmonic Orchestra, der Staatsoper Stuttgart und dem Valencia Symphony Orchestra führen.
Seit 2012 ist Liebreich Künstlerischer Leiter und Chefdirigent des Nationalen Symphonieorchesters des Polnischen Rundfunks (NOSPR) mit Sitz in Katowice. Mit dem Chor des Bayerischen Rundfunks, dem Pianisten Krystian Zimerman und dem NOSPR eröffnete Alexander Liebreich im Oktober 2014 die neue Philharmonie in Katowice – ein Großereignis, zumal der Star-Akustiker Yasuhisa Toyota für das akustische Design verantwortlich zeichnete.
Die Zusammenarbeit mit dem NOSPR wird beim Label Accentus Music mit Repertoire von Lutosławski und Szymanowski dokumentiert. 2015 erschien die Debüt-CD mit dem herausragenden Werk von Lutosławski, dem „Konzert für Orchester“, gefolgt von der 2. CD im Januar 2016. Im Oktober 2016 erschien die dritte Aufnahme u.a. mit Lutosławskis „4. Sinfonie“ und dem „Cellokonzert“ (Solist: Gautier Capuçon).
In den Jahren 2006 bis 2016 war Alexander Liebreich Künstlerischer Leiter und Chefdirigent des Münchener Kammerorchesters. Inzwischen wird das innovative, für seine avancierte Programmatik ebenso wie für seine außergewöhnlichen Klangkultur mehrfach dekorierte Ensemble nicht nur in München gefeiert, sondern auch bei zahllosen Gastspielen in europäischen Musikmetropolen, in Konzerten bei internationalen Festivals und Tourneen in Europa und Asien. Seither sind bei ECM, Sony Classical, DG und NEOS eine Reihe von Aufnahmen entstanden.
Nach der erfolgreichen Zusammenarbeit mit Hans Neuenfels für Schoecks „Penthesileia“ dirigierte Alexander Liebreich in der Saison 2013/14 erneut an der Oper in Frankfurt die Neuproduktion von Enescus „Oedipe“ (Regie: Hans Neuenfels). 2016 dirigierte er Richard Wagners „Parsifal“ mit Michael Weinius und Yvonne Neaf sowie als Saison-Finale Mozarts „Don Giovanni“; u.a. mit Juliane Banse und ECHO Klassik – Preisträger Andrè Schuen in der Titelrolle. In 2017 wird er zum Beethovenfest in Warschau Igor Strawinskys „The Rake‘s Progress“ leiten.
Zwischen 2011 und 2014 fungierte Alexander Liebreich zudem als Leiter des Tongyeong International Music Festival (TIMF) in Südkorea. Seit Mai 2015 ist er Künstlerischer Direktor des Internationalen Musik-Festivals „Katowice Kultura Natura“, bei dem bereits András Schiff, Miklós Perényi, Grigory Sokolov, der RIAS Kammerchor, Cuarteto Casals und das Mahler Chamber Orchestra zu Gast waren; Michael Nagy, Piotr Anderszewski, das Budapest Festival Orchestra und viele andere werden 2017 erwartet. Ab 2018 ist Alexander Liebreich Künstlerischer Leiters des Richard-Strauss-Festivals in Garmisch-Partenkirchen.
Der Film „Pyongyang Crescendo“, 2005 auf DVD erschienen, dokumentiert seine Arbeit im Rahmen einer Gastprofessur im nordkoreanischen Pyongyang. Im Januar 2015 hat das Bayerische Fernsehen die Dokumentation „Alexander Liebreich und seine Klangwelten“ ausgestrahlt.
Im Dezember 2008 wurde Alexander Liebreich in die Mitgliederversammlung des Goethe-Instituts berufen, die sich als Planungsgremium aus bedeutenden Persönlichkeiten des kulturellen und sozialen Lebens der Bundesrepublik Deutschland zusammensetzt. 2015 wurde ihm eine Gastprofessur Dirigieren an der Hochschule für Musik und Theater München verliehen. Im Herbst 2016 wurde Alexander Liebreich mit dem Sonderpreis des Kulturpreises Bayern geehrt.


Asmik Grigorian © Rokas Baltakys
Asmik Grigorian © Rokas Baltakys

Asmik GrigorianLithuanian soprano Asmik Grigorian was born in Vilnius, into a family of musicians. She studied at the Lithuanian Music and Theatre Academy and started her operatic career whilst still a student.
She was a founding member of Vilnius City Opera and has twice been awarded the Golden Stage Cross (the highest award for singers in Lithuania), in 2005 for her debut as Violetta in “La Traviata“ and in 2010 for her performance as Mrs. Lovett in “Sweeney Todd”. In 2016, she was winner of the Young Female Singer prize at the International Opera Awards.
Asmik Grigorian appears regularly at opera houses including Teatro dell’Opera di Roma, Oper Köln, Hamburgische Staatsoper, Theater an der Wien, Mariinsky and Mikhailovsky Theatres, Royal Swedish Opera, Royal Concertgebouw, Staatstheater Wiesbaden, Vlaamse Opera, Teatro del Liceu Barcelona, Komische Oper Berlin and at the Latvian National Opera, Riga.
This season and beyond she performs the title roles in “Manon Lescaut” at the Frankfurt Opera, “Madama Butterfly” at the Wiener Staatsoper, “Norma” at the Theater an der Wien, and “Rusalka” in a new production by Christof Loy at Teatro Real Madrid. She continues her relationship with the Salzburg festival singing Shostakovich’s “Symphony No. 14”, Romeo Castellucci’s “Salome”, and Chysothemis in Warlikowski’s “Elektra”, followed by “The Flying Dutchman” in a new production by Tcherniakov at the Bayreuth Festival. She performs Shostakovich’s “Symphony No. 14”with the Ensemble Resonanz at the Elbphilharmonie, and makes her Paris Opera debut in “Jenufa”, and her Palais Garnier debut in “Queen of Spades”. Further debuts include her much anticipated debut at the Metropolitan Opera, her Royal Opera House debut in “Jenufa”, and her debut at La Scala in Graham Vick’s new production of “Die tote Stadt” conducted by Alan Gilbert.


SOCR
SOCR

Prague Radio Symphony OrchestraThe Prague Radio Symphony Orchestra is one of the most eminent Czech orchestra’s today. From the 2018–2019 season the role of Chief Conductor and Artistic Director is taken by the leading German conductor Alexander Liebreich. At present its Principal Guest Conductor is Marek Šedivý.

In recent years the orchestra has worked with top Czech and foreign conductors and soloists, such as Petr Altrichter, Radek Baborák Jiří Bělohlávek, Tomáš Hanus, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Stephan Asbury, John Axelrod, Ion Marin, Wayne Marshall, Michał Nesterowicz, Jean-Efflam Bavouzet, Gautier Capuçon, Sergey Khachatryan, Christian Lindberg, István Várdai, Elīna Garanča, Renée Fleming, Juan Diego Flórez, Dmitri Hvorostovsky, Jonas Kaufmann, Vilém Veverka and Alina Pogostkina. Its Czech collaborators include such names as Jan Bartoš, Tomáš Jamník, Ivo Kahánek, Jan Mráček, Adam Plachetka and Lukáš Vondráček.

The orchestra regularly commissions and performs pieces by eminent contemporary composers (Jan Ryant Dřízal, Jan Klusák and Miroslav Srnka). The orchestra is a regular guest at international venues throughout Europe and in Japan.

The PRSO’s recording work includes a Janáček trilogy conducted by Tomáš Netopil. Two of those releases were named Editor’s Choice by the prestigious magazine Gramophone. Also the first complete recordings of Miloslav Kabeláč’s eight symphonies or the recording of all of Martinů’s piano concertos. The orchestra also recorded in a world premiere Dvořák’s Alfred and an album showcasing Vienna State Opera soloist Adam Plachetka.